SBK 2014

I MotoGP kör man i allmänbyggda motorcyklar. I Superbikes tar man det ett steg längre och rider på modifierade hastighetsmonsters. Det är en sport som fått arbeta sin väg uppåt för att få den prestige och popularitet som den förtjänar.

Egentligen så finns det flera restriktioner på vad som får ändras och inte. Motorcykeln måste finns i en allmänvariant för vanlig vägkörning i ett visst antal exemplar. Man får inte ändra motorcykelns karaoss eller det allmänna utseende fram, bak eller på sidorna. Det man dock kan leka med är dämpning, däckstorlek, bromsar och liknande. Det kan finnas variationer på reglerna beroende vilken serie och land man kör i. Förutom världsmästerskapet finns det även landsbaserade serier i Japan, USA, Canada och Australien.

Världsmästerskapet i Superbike börjar den 23 maj och har tagit plats varje år sedan 1988. Det regleras av Fédération Internationale de Motocyclisme. Under de första åren sågs tävlingen som en mindre glamorös släkting till MotoGP men har sedan dess fått ett mycket bättre rykte och större publik.

Den mest framgångsrika föraren är britten Carl Fogarty som har vunnit världsmästerskapet fyra gånger. Han blev dock tvungen att lämna sporten när han krockade 2000 och fick en axelskada som aldrig läkte tillräckligt bra så han kunde inte tävla något mer.

I årets upplaga av Superbikes förare är det två stycken som verkar intressanta.

Tom Sykes från England började sin karriär starkt 2007. Han red in på en sjätte plats under världsmästerskapet och året därefter kom han på fjärde plats efter att ha skrivit kontrakt med Rizla Suzukis lag. 2013 kammade han hem sin första vinst i SBK. Hans chanser i år ser därmed ljusa ut.

Den andre föraren att hålla utkik efter är irländaren Jonathan Rea. Han kör för Pata Honda i årets SBK. Han har fått en andraplats i både Supersport World Championship 2008 och i Englands Superbike Championship 2007. Han är en riktig bra förare som utsetts till Årets Motorcyklist i Irland tre gånger.